GBS Lot
  • Onze school
    • Pedagogisch project
    • Schoolbrochure
    • Schoolreglement
    • In beeld: onze klassen…
      • Klasfoto’s kleuters
      • Klasfoto’s lagere school
    • In beeld: het schoolteam
      • Directie & secretariaat
      • Kleuterschool
      • Lagere school
      • Middagtoezichters
      • Zorgteam (kleuters & lagere school)
      • Onderhoud
  • Contact
    • Ons bellen of mailen
    • Ons opzoeken
  • Praktisch
    • Inschrijven schooljaar 2021 – 2022
    • Instapdata kleuters 2020-2021
    • Klasuren
    • Openluchtklassen
    • Opvang (Malleboot)
    • Soep / warme maaltijden
    • Studietoelagen
    • Verlofdagen 2020-2021
    • Zwemmen (L2 – L3 – L4)
  • Taal
  • Nieuwsbrief
  • Ouderraad
    • Info
    • Lid worden?
  • Meer weten?
    • Klasse voor ouders
    • Onderwijs Vlaanderen
    • Startersboek voor ouders
  • Foto’s

Pedagogisch project

  • Home
  • Onze school
  • Pedagogisch project

handinhandHet pedagogisch project van de gemeentelijke basisscholen Beersel legt de nadruk op een persoonlijke en individuele benadering van het kind, met oog voor alle talenten en gebreken en met waardering voor elke geleverde inspanning.

Hieronder leest u de integrale tekst zoals goedgekeurd door het College van Burgemeester en Schepenen op 13 mei 1997, instemming verleend door de overkoepelende participatieraad op 26 mei 1997 en goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 juni 1997

Een samenvatting van onderstaande tekst in eenvoudige taal lezen? Klik hier.

Algemeen doel: mensvorming

Onze scholen staan open voor alle kinderen die in aanmerking komen voor het basisonderwijs.
De leerlingen worden voorbereid op een samenleving die rekening houdt met het recht van elke mens om zichzelf te zijn en te worden en die kansen geeft aan elk persoon om tot een harmonische levenssituatie te komen welke ook het ras, het geslacht, de filosofische, politieke of religieuze overtuiging is.

Daartoe zal het gehanteerde pedagogisch project de diverse filosofische, godsdienstige en ideologische opvattingen van de ouders en de leerlingen eerbiedigen. Het houdt rekening met de fundamentele rechten en vrijheden bepaald in de grondwet, de universele verklaring van de rechten van de mens en van het kind.

Elkeen die bij het onderwijs en de opvoeding binnen ons gemeentelijk onderwijs betrokken is, zal ertoe bijdragen om leerlingen inzicht  bij te brengen in de samenhang tussen waarden en persoonlijke motivatie.
Het begeleiden van de leerlingen om persoonlijke criteria aan te leggen van waarheid, eerlijkheid, correctheid, objectiviteit, inzet, openheid, enz,… is de verantwoordelijkheid van iedereen die deel uitmaakt van het schoolteam.

Een sfeer van geborgenheid en veiligheid moet iedereen in de school het gevoel geven van ‘erbij te horen’. Een belangrijke basisidee is daarom de fundamentele eigenheid van de mens.
Verschillen in aanleg, tempo, belangstelling, persoonlijkheid enz,…  zijn samen met de opdracht om leerlingen tot zelfstandigheid op te leiden, een uitgangspunt van het opvoedingsproject dat aandacht heeft voor de totale ‘mens onder de mensen’. Daartoe wordt de algemene vorming gestimuleerd door een harmonische ineenschakeling van cognitieve, affectieve en psychomotorische doelstellingen.

Wij streven in onze gemeentescholen naar een doorlopende, totale vorming in ‘scholen zonder drempels’ waar kinderen optimaal begeleid worden in de verzoening van persoonlijke aspiraties met de noden van de maatschappij.

De school- en leerprogramma’s zijn erg belangrijk en zullen een richtlijn en hulp zijn, om de leerprocessen te evalueren en te rapporteren. Nochtans kaderen zij in het geheel van een ‘opvoedingsproject’ en kan men zich niet beperken tot het ‘onderwijzen’.

School- en leerprogramma’s zullen voortdurend geactualiseerd worden. Regelmatige bijscholing van de teamleden is dan ook noodzakelijk.

Het realiseren van dit schoolproject krijgt mede ook gestalte door het hanteren van
participatieve structuren die zowel op het niveau van de leerling als van de leerkrachten en de ouders voorzien worden.

De eis tot medeverantwoordelijkheid vraagt van het individu een eigen creatieve inbreng om tot een zo goed mogelijke samenleving te komen. Onderwijs en opvoeding hebben niet alleen het verbeteren van de kwaliteit van het eigen leven op het oog maar bieden kansen om mee te werken aan de verbetering van de levenskwaliteit van de groep.

De ontplooiing van de kinderen is enkel mogelijk als :

  • rekening gehouden wordt met de capaciteiten, tekortkomingen, bevattingsvermogen;
  • persoonlijkheid en daartoe is differentiatie noodzakelijk (tempo, niveau, belangstelling);
  • de zelfstandigheid van de kinderen bevorderd wordt;
  • belang gehecht wordt aan medezeggenschap. Het kind moet ervaren dat zijn inbreng belangrijk is;
  • het sociaal engagement van de kinderen gestimuleerd wordt en eerbied voor regels en normen van de groep aangebracht wordt;
  • verantwoordelijkheidszin bijgebracht wordt door het delegeren van taken;
  • expressiemogelijkheden in denken, taal, zang, beweging en ritme, beeldende
  • expressievormen voorzien worden;
  • de kritische zin van de kinderen aangewakkerd wordt door het aanreiken van informatiebronnen die geïnterpreteerd en kritisch benaderd worden.

De kwaliteit van ons gemeenteonderwijs

Eindtermen
De vooropgezette doelstellingen omschreven in de eindtermen zijn een te behalen objectief. Ze hebben meer dan de verstandelijke ontwikkeling op het oog.

Gedurende de schoolloopbaan van een kind wordt een kindvolgsysteem gehanteerd dat in het kleuteronderwijs bestaat in de vorm van observaties en in de lagere school ondersteund wordt door gestandaardiseerde  testen.

Hoofdzaak blijft dat elk kind krijgt waarop het recht heeft.
Ouders van kleuters die niet schoolrijp geacht worden of van leerlingen uit de eerste graad die de basiskennis en –vaardigheden betreffende lezen, schrijven en rekenen niet behalen moeten een eerlijk advies krijgen dat in samenwerking met het multidisciplinair team en het CLB tot stand komt.
De zorgverbreding moet optimaal aangewend worden.

Leerkrachten
De leerkracht kan best zelf beslissen hoe de algemene doelstellingen van het onderwijs in concreet verwezenlijkt worden. De leerkracht moet zich aan de
klassituatie aanpassen.
Nochtans is ook de samenwerking tussen al wie bij de school betrokken is noodzakelijk om tot optimale resultaten te komen.

Elke leerkracht moet leren reflecteren op onderwijs- en leergedragingen enerzijds en opvoedingssituaties anderzijds. Op grond van zijn vakkennis en gefundeerde
mens-, opvoedings en onderwijsopvattingen zal hij te gelegener tijd verantwoorde beslissingen nemen in het voordeel van de leerlingen die hem toevertrouwd worden.

Leerkrachten streven steeds naar vernieuwing en kwaliteitsverbetering.
Het ‘meesterschap’ van de leerkracht is samen met zijn engagement de beste garantie voor de kwaliteit van het gemeentelijk onderwijs.

In samenspraak met de andere teamleden zal hij/zij de draagkracht van de school vergroten door :

–    gedifferentieerde en individualiserende werkvormen te ontwikkelen;
–    een flexibele en pedagogische aan pak uit te werken;
–    de werking van het multidisciplinair overleg constructief te integreren in de schoolcultuur;
–    zich in te zetten in het kader van de taakverdeling binnen het schoolteam;
–    open te staan voor het werken met projecten die ook klas overschrijdend gerealiseerd worden;
–    de betrokkenheid van de ouders op haar juiste waarde te garanderen.

Kansen tot zelfontwikkeling van de leerlingen.

In onze scholen zullen we de leerlingen aanzetten tot creatief exploreren van zichzelf, de omgeving en de wereld. Het kritisch beoordelen van zichzelf en van de wereld om zich heen is belangrijk.

Veel aandacht moet gaan naar muzische activiteiten, lichamelijke ontwikkeling en sociale vorming. De betrokkenheid van de leerlingen is erg noodzakelijk.
Het is een basisvoorwaarde van ons onderwijs en even belangrijk als de prestaties in de “schoolse vakken”.

De leerling moet zoveel mogelijk kansen krijgen om persoonlijke verantwoordelijkheid op te nemen bij de uitvoering van het leerproces.

Door de leerstof minder in te delen in vakken en meer aandacht te besteden aan levensechte actuele projecten waarin de leerstof verwerkt is, krijgt de leerling meer kansen om tijdens het leerproces te leren selecteren, ordenen en beoordelen van wat voor hem van betekenis is.

Hij leert hierdoor ook zijn tijd in te delen, wat op zijn beurt  kansen geeft tot zelfvorming.
Door zelfevaluatie leert de leerling open te staan voor een permanente vorming en scholing die nooit af is.

 

 

Begin en einde klasdag

    KLEUTERS & LAGERE SCHOOL
  • Ma, di, do, vrij:
    8.30 - 12.05 u. & 13.30 - 15.20 u.
  • Wo: 8.30 - 12.05
  • © GBS Lot ● Beerselsestraat 2 - 1651 Lot ● Tel./fax 02 359 16 66 ● e-mail info@blokbos.be
    Deze website is een initiatief van gemeenteschool Lot. Het gemeentebestuur is niet verantwoordelijk voor de vormgeving of inhoud.